söndag 22 februari 2015

Gymnastikhoppning

Hej!

Nu är den perfekta tiden att börja gymnastikträna och styrketräna sin häst på låga hinder. Här hemma har snön äntligen smält bort och paddocken är top notch, så idag passade jag på att göra min favoritövning. Den är enkel att plocka fram men den ger så mycket! Övningen jag gjorde är bom-bom-räcke-bom-bom där det är 3 m mellan varje bom. Jag tycker att det är ett perfekt sätt att göra hästen uppmärksam, samtidigt som man själv blir bättre att "lära känna" sin hästs galopplängd och hästen får bra kondis. Jantar tycker att denna övningen är jätterolig, så jag får gratis bjudning av att göra den med honom :D 

När man är väl uppvärmd kan man även höja upp fler av bommarna så att det ser ut som på bilden nedan. Det ger hästarna otroligt bra flås! Det behövs nu när det har varit svårt att hålla igång dom över vintern.

Idag nöjde jag mig med den enklaste varianten. Men med det lilla fick jag en otroligt mjuk och fin häst. Nöjd häst = nöjd ryttare :D

Bilden och övningen är hämtad på Hippson.se. Grymt bra sida för att hitta inspiration för hemmaövningar!

2 kommentarer:

  1. jättebra övning ju :)

    sv: tack så mycket fina du! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det Emelie. Vi får bygga en bana snart och köra ihop :D

      Radera

Kommentera gärna :D