tisdag 11 februari 2014

Lösgörande hoppövning med små hinder

Hej kära hästfolk! Här kommer kanske universums fulaste banskiss! Hahaha! Jag har verkligen försökt hitta ett bra ritprogram som är smidigt att rita banor med, men hittar inget. Så jag bjuder på denna! Voila!
 
 
Det här är alltså övningarna vi gjorde på förra hoppträningen, och eftersom jag fick en sån WOW-känsla med min stela häst så tänkte jag dela med mig av detta. Alla hinder är väldigt låga och tanken med denna övningen är att få hästen lösgjord och uppmärksam/lydig.

Vi började alltså med hinder 1-4 i en serpentinbåge längs ena långsidan. Mellan varje hinder ska man få in 4 galoppsprång när man tar ut bågen ordentligt. Så i den här övningen krävs det att man som ryttare är med på noterna och att man får hästen uppmärksam. Man kan börja med att ha bommar på marken för att sen lägga upp till små hinder. Den här övningen körde vi i båda varven, och efter ett par gånger var min häst mer avslappnad än någonsin i kroppen. Jag har aldrig fått så mycket "gratis" av honom som efter den här övningen. Det är fördelen med hästar som gillar att hoppa - man kan utnyttja deras "sug" efter hinder för att få dom lösgjorda. Jag hade aldrig orkat rida min häst på en sån här linje utan hinder :P

Efter hinder 1-4 la vi till två små kombinationer. Hinder 5-6 med två galoppsprång mellan - 4 galoppsprång till nästa lilla kombination - hinder 7-8 med två galoppsprång mellan. Detta gick ju av bara farten så jag har inte så mycket att tillägga där.

Nästa linje som vi hoppade på den andra långsidan är ju en väldigt vanlig linje: Galoppbom - kryss - ett galoppsprång till en oxer (som man kan göra ganska hög) - och sen 4 korta galoppsprång till ett väldigt litet räcke. Det här är en väldigt tacksam övning som gör att man i princip aldrig kommer fel, vilket gör att man kan våga höja oxern rejält. Väldigt bra boost för självförtroendet! :D

Hem och öva! ;)
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna :D