tisdag 19 november 2013

Byta bett eller inte?

Det där med bett är ju en gigantisk djungel. För ett halvår sen hade jag tandläkaren här till min häst och då fick jag en snabbguide om bett och fick då även veta att det jag hade satt helt på tok fel på min häst. Som tur var hade han inga skador i munnen pga det. Hon passade in ett bett till honom och jag var nöjd. Det blev ett tredelat eggbett med stänger. Såhär ser det ut:


Stängerna på detta bettet gör att tygeltagen jämnas ut och bettet blir väldigt snällt för hästen. Något som passar mig. Jag gillar inte att krångla till det och vill kunna rida hästar utan några monsterbett ;P
MEN! Men men men! Jag fick helt enkelt lov att ändra mig. Det här bettet blev FÖR snällt för min häst och efter ett tag kändes det som jag satt och kämpade emot 500 kg med enbart armarna. Så nu har jag gått emot mina egna principer och bytt bett. Jag köpte ett exakt likadant fast utan stängerna. Och skillnaden är enorm. Nu samarbetar vi igen! Och nu har jag ändrat uppfattning om detta ämne :P Det är klart att man ska testa sig fram. Bara man vet hur man ska passa in bettet så att man inte skadar hästen! Det är ju det viktigare av allt.

Det är viktigt att vara påläst innan man experimenterar med bett.


Kram! /Sara

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Blev det verkligen skillnad på hur han tog förhållning med ett likadant utan parerstänger? De är ju mest där för att hålla bettet lite mer "på plats" och sen kan det ju hjälpa om man har en svårstyrd unghäst. Men att det skulle vara snällare har jag aldrig känt av.

    komkoma.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte enorm skillnad. Men min häst har varit väldigt stark också.

      Radera

Kommentera gärna :D